Kokemuksia

Yhdistyksen jäsenten kokemuksia herkkyydestä

"Imen kaikki ärsykkeet voimakkaina itseeni"

"Olen koko ikäni tuntenut olevani herkkä, erilainen kuin muut. Hitaampi lämpenemään uusille asioille, mutta kun kiinnostun jostain aiheesta, haluan tietää siitä kaiken. Mulla on ollut myös tunne, että multa puuttuu jonkinlainen suodatin ja imen kaikki ärsykkeet liian voimakkaina itseeni, mm. äänet, hajut, muiden tunnetilat, sosiaaliset jännitteet."
– Maarit

"Riitaisaan ilmapiiriin reagoin voimakkaasti"

"Ulkopuolisuuden tunteita ja erityistä inhoa kaikenlaisiin kilpailuihin, rajuihin leikkeihin sekä isoihin, metelöiviin joukkoihin olen tuntenut lapsuudesta asti. Negatiiviseen tai riitaisaan ilmapiiriin reagoin erittäin voimakkaasti kehollisesti sekä henkisesti. Nuorempana osallistuin tiiviissä kaveriporukoissa iltarientoihinkin, mutta vaikka en alkoholiin koskenut lainkaan, oli minulla aina porukan pahimmat ”krapulat”."
– Tuula

"Saatoin liikuttua esimerkiksi musiikista"

"Lapsena oli vaikea samastua samanikäisten ajatusmaailmaan ja intresseihin, ja koin usein tulevani paremmin toimeen vanhempien lasten tai aikuisten kanssa – nämä kun olivat rauhallisempia, ajattelevaisempia ja vähemmän kiinnostuneita oudon tuntuisista, alati vaihtelevista sosiaalisista villityksistä. Mielikuvitukseni oli aktiivinen, olin korostuneen empaattinen ja saatoin liikuttua spontaanisti esimerkiksi tarinoista tai musiikista. Olin myös melko arka etenkin uusien ihmisten parissa ja tarvitsin paljon omaa aikaa rauhoittumiseen ja pohdiskeluun."

"Sosiaalisissa tilanteissa omaksuin yleensä vaistomaisesti mukautujan tai sovittelijan roolin. Herkkyyttä tasapainottivat toisaalta vilkkaus ja uteliaisuus sekä itsepäisyys tietyissä asioissa, jolloin muodostin välinpitämättömän ja torjuvan ulkokuoren."
– Lassi

"Lapsena halusin olla yksin"

"Lapsena kiipesin puuhun lukemaan, kun halusin olla yksin. Opettelen samaa asennetta nyt uudestaan."
– Kaisa

"Vihdoin sain sanoja kokemuksilleni"

“Kun ensimmäistä kertaa luin Elaine Aronin kirjan Highly sensitive person, ihmettelin miten joku valtameren toisella puolen voi tietää minusta niin paljon. Olin äärimmäisen helpottunut, kun vihdoin sain sanoja kokemuksilleni ja varmistuin siitä, ettei kaikki ole ollut pelkkää kuvittelua."

"Minä todellakin olen erilainen. Olen herkkä, ystävällinen, lahjakas, syvällinen, innostuva ja viisas, ja siihen on luonnollinen selitys. Olen erityisherkkä ja elämyshakuinen. Itse tosin sanon mieluummin olevani tarkka, eläytymiskykyinen ja vaihtelunhaluinen."

"Alkoi matka erityisherkkyyttä käsittelevään tietoon ja itseeni. Opin uudenlaista ymmärrystä ja hyväksyntää itseäni ja muita herkkiä kohtaan. Tajusin, etten voi enää pyrkiä elämään yhteiskunnan normien tai muiden odotusten mukaan. On kuunneltava itseäni ja löydettävä minulle sopiva tapa elää tässä yhteiskunnassa."

"Nyt arkeni tärkeät palaset ovat ystävät, läheiset, musiikki, metsäkävelyt, meditointi, jooga, kasvispainotteinen ruoka, riittävä uni ja vapaaehtoistyö herkkien yhdistyksessä.”
– Aino